Länsi-Uusimaa HVA: Aluevaltuustoaloite vammaisjärjestöjen avustuksista 13.2.2024

Aluevaltuustoaloite vammaisjärjestöjen avustuksista

Hyvinvointialueen vammaisjärjestöille myönnettiin kuluvaksi vuodeksi avustuksia tuhat euroa kullekin. Toiminnan laajuudella, aktiivisuudella ja järjestön tarjoamilla palveluilla ei ollut näin ollen merkitystä avustusten jaossa. Hyvinvointialueen kunnilla oli kuitenkin pitkäaikainen kokemus ja tietämys vammaisjärjestöjen toiminnasta, jonka hyvinvointialue olisi varmasti saanut käyttöönsä niin halutessaan. Lisäksi hyvinvointialueella oli aikaa koko viime vuosi tutustua vammaisjärjestöjen toimintaan.

Me aluevaltuutetut kysymmekin, miksi vammaisjärjestöjen toiminnan mittaluokkaa, aktiivisuutta ja niiden järjestämiä palveluita ei huomioitu avustusten määrissä?

Hyvinvointialueen vammaisjärjestöille myönnettyjen tukien äkillinen ja ennakoimaton romahdus aiempiin toimintavuosiin verrattuna uhkaa lakkauttaa monen järjestön toiminnan kokonaan. Joillakin järjestöillä on esimerkiksi palkattuja työntekijöitä. Vammaisyhdistykset järjestävät erilaista toimintaa vammaisille, koska vammaiset ovat helposti ulkopuoliseksi jäävä ryhmä. Heidän on usein hyvin vaikeaa osallistua tavanomaiseen yhdistys- ja muuhun toimintaan rajoitteidensa vuoksi. Vammaisyhdistykset järjestävät esimerkiksi vammaisliikuntaa ja tarjoavat monenlaista ihmisten aktivointia, vertaistukea ja neuvontaa.

Me aluevaltuutetut kysymme, mitkä tahot järjestävät jatkossa liikuntaa sekä muuta toimintaa ja yhteisöllistä tukea vammaisille, jos yhdistykset joutuvat lopettamaan toimintansa edellä esitetystä syystä johtuen? Entä kuinka yhdistysten toimintaa voidaan arvioida vuonna 2025, kuten on suunniteltu, kun toiminnan edellytyksiä ei ole tuettu?

Kauniaisissa 13.2.2024

Henna Kajava