Lehdistötiedote 28.11.2022: Länsi-Uudenmaan SDP:n, Vihreiden ja Perussuomalaisten valtuustoryhmien kannanotto

ALUEHALLITUKSEN ENEMMISTÖ HYLKÄSI INHIMILLISEMMÄN VAIHTOEHDON HYVINVOINTIALUEEN TALOUSARVIOKSI

28.11.2022 Länsi-Uudenmaan SDP:n, Vihreiden ja Perussuomalaisten valtuustoryhmien kannanotto
Aluehallituksen enemmistö kokoomus, rkp ja keskusta hylkäsivät äänin 10-7 sdp:n, vihreiden, perussuomalaisten ja vasemmistoliiton tekemän inhimillisemmän vaihtoehdon hyvinvointialueen talousarvioksi. Enemmistö ei halunnut perääntyä, vaikka vastaesitys oli sosiaalisesti kestävämpi ja taloudellisilta vaikutuksiltaan vastuullinen. Lopullisen päätöksen hyvinvointialueen talousarviosta tekee aluevaltuusto kokouksessaan tiistaina 13.12.

”On suuri harmi, että aluehallituksen enemmistölle ei kelvannut sdp:n johdolla valmisteltu esitys, jossa epäoikeudenmukaiset palvelumaksujen korotukset olisi jätetty tekemättä ja jossa omaishoidon tukea ei olisi laskettu. Esityksemme ei olisi kasvattanut alueen alijäämää, sillä esitimme vastuullisesti vastaavat säästöt tehtäviksi muualta. Toivon, että aluevaltuutetut olisivat valmiita valitsemaan joulukuun kokouksessa tämän oikeudenmukaisemman vaihtoehdon”, totea aluehallituksen varapuheenjohtaja Joona Räsänen (sd).

SDP, vihreät, perussuomalaiset ja vasemmistoliitto esittivät, että kotihoidon asiakasmaksut porrastetaan nykyisen Espoon ja Kirkkonummen maksutason mukaan. Omaishoidon tuki puolestaan harmonisoidaan alueen kuntien nykyisin maksamien tukien ylimmälle tasolle, eli Espoon ja Kauniaisten tasolle, ja että vammaisten ateria- ja ylläpitomaksujen esitettyjä korotuksia ei toteuteta vuonna 2023. Näiden esitysten vaatimat resurssit olisi tasapainotettu muualta budjetin sisältä.

Enemmistön päätöksen mukaisesti nyt monella Espoon, Kauniaisten ja Kirkkonummen asukkaalla palvelumaksut nousevat ja omaishoidon tuki laskee.

“Hyvinvointialueen taloustilanne on tiukka, mutta säästöjen repiminen omaishoitajien, vammaisten ja ikäihmisten kustannuksella ei ole kestävää inhimillisestä tai taloudellisesta näkökulmasta. Erimielisyydessä oli kyse kokonaisuuden kannalta pienistä, mutta yksittäisten ihmisten kannalta erittäin merkittävistä summista. Tosiasia on, että niukasti hyväksytyn pohjaesityksen myötä palvelutaso heikkenee valtaosalla hyvinvointialueen asukkaista”, toteaa vihreän aluehallitusryhmän pj. Markus Myllyniemi.

”Omaishoitoon on satsattava, sillä se on inhimillisesti oikein, mutta myös kustannustehokasta. Tuen leikkaaminen on signaali omaishoitajille, että heidän työnsä määrää ja sisältöä ei ymmärretä eikä arvosteta. Päätöksen myötä hyvin sairaiden ihmisten omaishoitajat menettävät palkkiotaan, aluehallituksen jäsen Arja Juvonen (ps) toteaa.

Joona Räsänen (sd.)
aluehallituksen varapuheenjohtaja, aluevaltuutettu