Lehdistötiedote 14.12.2022: L-U hyvinvointialueen talousarvioneuvotteluista

Perussuomalaisten Länsi-Uudenmaan aluevaltuustoryhmä
Lehdistötiedote 14.12.2022

Nostimme eilen Länsi-uudenmaan hyvinvointialueen talousarvion käsittelyssä esiin sote-uudistuksen tilanteen, jossa rahoitus on riittämätön. Olemme saaneet aikaiseksi rahaa syövän organisaation johtajineen, toimielimineen ja ryhmärahoineen, mitä voi myös puoluetuen jatkeeksi kutsua. Tämä tullaan maksattamaan asiakkailla, ja mitään säästöjä ei ole lähivuosina näköpiirissä, kuten ei palvelujen paranemistakaan.

Se, että onnistuuko kustannusten kasvun leikkaus pitkässä juoksussa, jää nähtäväksi. Luonnollisesti Perussuomalaisetkin tekevät tämän eteen töitä, vaikka sote-uudistuksen järkevyyttä tällä mallilla olemmekin kyseenalaistaneet. Katsomme, että rahoitusvajeen paikkaamista ei tule tehdä asiakkaiden kustannuksella ja olimme valmiita harmonisoimaan omaishoitajien tuen korkeimpien palkkioiden mukaan. Tunnistamme omaishoitajien tärkeyden ja mielestämme viimeistään nyt oli juhlapuheiden sijaan tekojen aika.

Esitimme ryhmärahan lakkauttamista ja totesimme, että hyvinvointialueen ei tule tarjota sellaisia maahanmuuttajapalveluita, jotka eivät ole lakisääteisiä. Hyvinvointialueen tehtäviin ei myöskään voida katsoa kuuluvan maahanmuuttajien oman kielen ja kulttuurin ylläpitäminen. Esitimme myös, ettei hyvinvointialueen tule ottaa Euroopan unionin tavoitetasoa 2050 kireämpää ilmastopolitiikkaa, joka lisää kustannuksia esim. kaluston, materiaalin ja polttonesteiden hankinnoissa. Nämä äänestykset hävisimme kuten myös hallintosääntöön tekemämme muutosesityksen, jonka mukaisesti emme halua huomioida muita kieliryhmiä kuin suomen- ja ruotsinkieliset alueen palveluissa.

Katsomme, että onnistuneessa kotoutumisessa ensisijainen asia on kotimaisen kielen oppiminen. Soteuudistuksessa on valitettavasti nähtävissä, että palveluissa omien kansalaistemme asiat eivät ole se ykkösasia, mutta maksumiehen rooli on kyllä varattu heille. Perussuomalaiset tekevät nyt ja jatkossakin politiikkaa suomalaisten hyvinvoinnin eteen.

Lisätietoja antaa aluevaltuustoryhmän puheenjohtaja Veli-Matti Laitinen, puh 040 047 2029
sähköposti: vellu.laitinen@nullhotmail.fi